A pro pos Märklin nyheder spor 1 2019

Märklin logo

Blandt de Märklin nyheder der er annonceret for 2019 synes det ikke umiddelbart som om, at der er ”noget” for danske spor 1 entusiaster. Men selvfølgelig, hvis man som nok de fleste danske spor 1´ere er til de tyske jernbaner, er sagen jo naturligvis anderledes. Og det skal man så glæde sig over.
Meeen, alligevel gemmer der sig 4 nyheder, som med lidt snilde eller en gang maling, enten kan fordanskes helt, eller accepteres som dansk enten DSB eller privatbane, da de faktisk findes/fandtes i landet.

 

Katalog 56405, fem figurer af jernbaneansatte

Den består af fem jernbane ansatte figurer. I princippet kan de bruges ”fra æsken”, men det vil hjælpe, hvis de får en gang maling i enten den blå drejlsjakke/frakke med sorte bukser, eller sort uniformsjakke og benklæder. Det er da nemt!

 

Katalog 56298, enkeltsporet stålbro

Den kan faktisk bruges ”lige fra æsken” og har været i brug i Danmark flere steder med mindre variationer.  Den nok mest kendte anvendelse er jernbanebroen ved Funder dalen:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=42243

Samme type bro blev også anvendt på privatbanen Troldhede-Kolding-Vejen-Jernbane (TKVJ) ved krydsningen af Skjern å ved Sønder Felding. Den står der faktisk endnu, men det er nok ikke tilrådeligt at passerer denne p.g.a. dens forfatning.
Se link: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=23343

 

Katalog 56191, Preussisk vandtårn

Denne type vandtårne blev bygget i Sønderjylland før genforeningen af de tyske jernbaner og stod opstillet i bl.a. Tørsbøl og i Tønder. Muligvis også andre byer i det sønderjyske. Der var forskelligheder i forhold til modellen fra Märklin, men ved ganske få ændringer bliver den så dansk som det er muligt. Se tegninger af vandtårnene på Danmarks Jernbanemuseums dokumentationsbase: Jernbanekilder.dk

Søg efter vandtårn Tønder eller Vandtårn Tørsbøl så kommer der tegninger af vandtårnene. Det træbeklædte cisternehus var grønt eller rødt øverste 3. del og grønt 2/3 del. Se vandtårnsfortegnelsen på museets hjemmeside.

Samme type findes allerede som 1:32 model hos Stangl:
http://www.stangel.pl/de/sklep/spur1/wasserturm-1/

 

Katalog 58724/58725/58727, Syrekrukkevogn med 12 syrekrukker
Denne vogn er er i model af en type med 9,8 meter længde og en akselafstand på 4,5 meter. Den model der i Danmark kommer nærmest er ”Dansk Svovlsyre- og Superphosfat-Fabrik” (DDSF) litra ZS 508 060 cm. Der er 1 cm forskel i længde over buffer (LOB), hvilket faktisk ikke kan ses overhovedet.

Uanset om man vælger med eller uden bremsehus er der kun nogle få ting der skal ændres/tilføjes, se: https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=814

Der skal ommales og påsættes nye litreringer. Men da vognen findes ved Danmarks Jernbanemuseum og der er masser af farvebilleder, kan litreringer uden tvivl fremskaffes via KM-text, Skilteskoven eller Tikøb Støberi.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

 

Skriv en kommentar